Kranie-Sakral Terapi

Hvad er Kranie-Sakral Terapi?

Kranie-Sakral Terapi udspringer fra en osteopatisk (manuel-medicinsk) metode og blev først beskrevet af den amerikanske osteopat og læge William Sutherland omkring 1920. Det var W. Sutherland, der fik dokumenteret, at der er bevægelighed mellem kranieknoglerne også hos voksne. Op igennem det 20. århundrede arbejdede først Sutherland og siden hans elever videre med disse opdagelser og skabte teknikker, der blev en del af den osteopatiske behandlingsform.

I 1970-erne forskede den amerikanske osteopat og læge John Upledger videre på disse optegnelser og udviklede Kranie-Sakral Terapien som selvstændig behandlingsform. Den danner grundlaget for terapiformen, som vi kender den i dag. Kranie-Sakral Terapi udøves i dag blandt andet af læger, sygeplejersker, fysioterapeuter og andet sundhedspersonale i USA, Europa, Australien og New Zealand og kom til Danmark midt i 80-erne.

Kranie-sakral systemet består af knoglerne i kraniet, rygsøjlen og korsbenet samt hjerne- og rygmarvsvæske, hjernehinder, membraner og bindevæv.

Behandlingen foregår ved et let tryk, 5 gram, som vægten af et stykke A4 papir.

Terapeuten arbejder på hele kroppen, men især på kraniet, ansigtet, rygsøjlen og bækkenet.

Kranie-sakral terapi er en blid og meget dybtgående behandlingsform, hvis primære mål er at korrigere ubalancer og forbedre kranie-sakral systemets funktion og herved skabe og bevare en sund og afbalanceret tilstand på alle niveauer.

Neurofysiurgisk massage er en samlet betegnelse for en række massageformer, her i blandt Kranie-Sakral massage og blid bindevævs massage, der fremmer helbredelse af mange lidelser. Vi arbejder med nervesystemet, som så igen påvirker musklerne.

Hjernevæsken sikres at kunne løbe frit så næringstilførsel og affaldsfjernelse bliver optimal. Vi arbejder med meget lette tryk og venter på musklernes reaktion i form af afspænding, og kroppen gør kun det den har brug for, det er den der bestemmer. Der arbejdes på kraniet og rygraden og derudover, hvor det er aktuelt for den enkelte krop. Behandlingen er smertelindrende og den balancerer hormonsystemet, styrker immunforsvaret og alle organfunktioner. Den regulerer blodtryk og virker febernedsættende ved infektioner. Efter behandlingen arbejder kroppen videre i ca. 4 døgn og der sker en udrensning, hvor der kan forekomme stærkere urin og afføring. Drik blot ekstra vand til det er ovre. Med neurofysiurgisk massage behandling kan medicin ofte nedskæres eller undgås.

Eksempler på lidelser, som vi har gode resultater med :

• Piskesmæld
  • Sportsskader / forstuvninger
  • Opretning af knogler
  • Smerter generelt

Gennemsnitlig kommer folk til behandling 3– 4 gange. Nogle kommer altså kun én gang, og andre har brug for mere, alt efter skadernes art og alder, og de fleste går raske herfra eller har fået en væsentlig bedring. En behandling varer ca. 1 time.