Bækkenløsning

Bækkenløsning er en tilstand med smerter i leddene imellem korsbenet og de to hofteben (sakro-iliaka-led) og/eller bækkensammenføjningen foran (symfysen). Smerterne starter normalt under svangerskabet, men kan også opstå i forbindelse med fødslen.

Har der været bækkenløsning ved første graviditet, vil problemet ofte opstå igen ved efterfølgende graviditeter, hvis ikke tilstanden er blevet behandlet.

Bækkenet holdes sammen af ledbånd og muskler og er normalt kun lidt fleksibelt, men under graviditet bliver bækkenet gjort mere fleksibelt, på grund af den hormondannelse der sker, for at barnet kan komme igennem bækkenet ved fødslen. Denne fleksibilitet, den øgede vægt og musklernes belastning, gør bækkenet ustabilt.

Symfyse og sakro-iliaka-leddene sidder paralelt med tyngdekraften, og er derfor meget udsatte for forskydning, fordi det meste af kropsvægten bæres i disse led. Smerterne opstår således i ledbånd og muskulatur, fordi bækkenet giver sig for meget i symfyse og sakro-iliaka-leddene. De smerter der opstår ved bækkenløsning er primært vævssmerter i muskler og ledbånd, og kan effektivt behandles med Neurofysiurgisk terapi (NFT).

For at de forskellige væv (nervevæv, muskelvæv, epitelvæv, bindevæv) fungerer, skal der være optimal blodgennemstrømning. Blodets funktion i vævet er, at levere næring og fjerne affaldsstoffer. Udvekslingen af nærings– og affaldsstoffer sker igennem bittesmå blodkar, der er samlet i netværk (kappilærnetværk).

Hele denne mekanisme er meget fin og dermed også meget skrøbelig. Så hvis vævet spænder, bliver denne mekanisme forstyrret, hvilket giver store problemer for organismen, og dermed helbredet. Teknikkerne i NFT virker ved, at vævet stimuleres, så blodet kan passere igennem vævet, hvorefter vævet igen bliver blødt og fleksibelt med optimal blodgennemstrømning.

Ved bækkenløsning er det normalt muskler og ledbånd ved leddene i bækkenpartiet, der bliver overbelastet, og dermed forårsager smerterne. Der kan også være nerver, der kommer i klemme, derved kan der blandt andet opstå iskiassmerter m.v..

Endvidere kan tidligere skader fra sport, trafikuheld m.m. være en medvirkende årsag til bækkenløsning, fordi der opstår stivhed i væv, hvis de eksempelvis bliver udsat for en forstuvning, hvilket igen gør, at muskler og ledbånd ikke har den fornødne fleksibilitet, der skal til for at holde bækkenet sammen.

Ved at massere ledbånd og muskler blidt, med en samtidig udstrækning i kroppens eget tempo, opnås der en forløsende effekt, i takt med at blodet kommer ind igennem vævet. Når vævet er løsnet op, "glider" knogleforskydninger normalt på plads.

Ofte anbefales der aflastning og let bevægelse i affjedret fodtøj, samt forskellige hjælpemidler til aflastning, som f.eks. glidelagen m.v.. Men bækkenløsning er normalt ikke nogen kompliceret lidelse, og kan som regel lindres betydeligt, med NFT, allerede i løbet af de første par behandlinger, endvidere er behandlingen meget blid og behagelig.